Saturday, March 01, 2008

Opiniepeiling

Lieve allemaal,

Zaterdag, weekend. Ik lees op internet zware windstoten in Nederland. Dus houd de boel goed vast als je naar buiten gaat. Op ander vlak ligt Nederland ook 'zwaar in de wind'. De Koran-film van Geert Wilders houdt de gemoederen al een tijdje bezig en nu hij klaar is voor uitzending zijn de dreigementen niet van de lucht. Aan het adres van de heer Wilders zèlf, da's niets nieuws. Maar nu meer en meer ook met terreurdreiging in Nederland en ook Nederlanders en Nederlandse bedrijven in het buitenland lopen groter gevaar. Om maar niet te spreken van de Nederlandse soldaten in Afghanistan die vechten tegen de taliban. "Vrijheid van meningsuiting" is een groot goed. Maar moet je op de manier van Wilders provoceren en daarmee medelanders in gevaar brengen? Stel dat er na uitzending van 'Fitna', zoals de film heet, aanslagen gepleegd worden op Nederlandse ambassades in moslim landen en er komen daarbij Nederlanders bij om. Of een aanslag in Nederland zelf? Is dhr Wilders dat dan persoonlijk te verwijten? Moet hij daarom van uitzending af zien?
Of moet Wilders de film gewoon uitzenden, niet uitmakend wat de eventuele nare gevolgen zijn? Wat vinden jullie?
Mijn vraag is dus niet of hij de film màg uitzenden. Die vrijheid heeft hij en het zal hem ook niet verboden worden zo heeft de Nederlandse regering al laten weten. Dhr Wilders heeft een vrije keuze daarin. Maar zijn keuze om het eventueel wèl te doen brengt naast hem zelf ook ànderen in gevaar. Dus mijn vraag is:

Vind je dat Wilders zijn film 'ja' of 'nee' moet uitzenden?

Onderaan al mijn 'posts' vind je deze hele week mijn eigen opiniepeiling. Laat je stem horen. Ik ben benieuwd wat de meningen zijn.

---------------------------------------------------

Zojuist waren de nieuwe eigenaren van Blackheathlodge hier even op visite. Twee Engelse jongens die het van ons hebben gekocht. Ik had ze nog nooit ontmoet omdat het pas verkocht werd toen ik al weer bijna een jaar in Nederland was. Ook heb ik het guesthouse nooit meer gezien sinds mijn vertrek. Ja, we zijn er een keertje langs gereden, that's all. Inmiddels is er daar veel veranderd. Ze hebben het anders ingericht en er is verbouwd. Het huis van Len, de buurman is er bij gekocht en zo hebben ze nu 11 (!!) kamers ipv de 7 die wij hadden. Ook zijn de 2 tuinen samen getrokken tot 1 grote.
Ik heb wel eens gedacht om er langs te gaan om te kijken hoe het nu is. Aan de éne kant ben ik nieuwsgierig om dat te zien. Aan de andere kant hield 'iets' me tot nu toe tegen. Ik wil de herinnering van Blakheathlodge houden zoals die was... sentimentele flapdrol die ik ben ;-)
Maar goed, ik werd net dus allerhartelijkst uitgenodigd om te komen kijken en nu gaat toch m'n nieuwsgierigheid het winnen van m'n sentimentaliteit. Ok, volgende week gaan we een keer kijken. Ik ben benieuwd. Desirée werkt er nog steeds, één van onze 'oude' werkneemsters dus haar weer even zien lijkt me ook leuk. En die herinnering, daar ben ik niet echt bang voor hoor. Blackheathlodge, zoals het was, zit in mijn geheugen gegrift!!

Gisteren waren er even 2 dames aan de deur. 'Real estate' dames, makelaars dus. Ze hebben ooit eens een huis van Rick verkocht en blijven altijd in contact om eventueel weer te kunnen/mogen verkopen. Slim want dat duurt bij Rick nooit lang natuurlijk ;-) Mij kennen ze ook van vòòr m'n rolstoeltijd. Als ze binnen komen en mij zien zitten begroeten ze me hartelijk en vervolgens vraagt één van beiden me iets. Ze gaat voor me staan en praat, zo niet schreeuwt, LUID, duidelijk en overdreven L-A-N-G-Z-A-A-M naar mij toe. Even denk ik dat ze er ook nog gebarentaal aan toevoegt maar dat is gewoon wapperen met haar handen. Grappig hoe mensen reageren op een rolstoel. Voor deze dame ben ik kennelijk meteen ook doof en debiel. Nou ja, doof klopt wel een beetje ;-)

Benieuwd hoe dat vanavond gaat. Andrew was de 26ste jarig en werd 50. Vanavond geeft hij een party. Ik ga mee maar niet te lang denk ik. Nou ja, we zien wel maar als het me te druk en vermoeiend wordt ga ik naar huis en dan kan Rick daarna weer gaan als ie wil. En, geleerd hebbende van andere momenten, neem ik mijn laptop mee. Ik vind het namelijk erg vervelend als ik niet kan communiceren. Als mensen me iets vragen en ik kom niet verder dan een voor hen onverstaanbaar gebrabbel. Om van muziek en ander lawaai maar niet te spreken. Daar kom ik zo ie zo niet boven uit en dat tóch proberen is alleen maar extra vermoeiend. En ergens 'voor spek en bonen' in een hoekje staan, dat wil ik niet, blijf ik liever thuis. Dus gaat de laptop mee zodat ik al typend kan communiceren ;-)

Hoe reageren mensen, men je op mijn 'situatie'? Iedereen anders zo blijkt wel en dat is logisch. De één weet er zich beter raad mee dan een ander en heeft wellicht meer ervaring in dit soort situaties. Als je het mij vraagt word ik het liefst zo normaal mogelijk behandeld. Ook graag als ik 'hulp' nodig heb... hier zit geen klein kind of baby maar een volwassen man van 42 en zo wil ik ook graag behandeld worden. 'Afhankelijk zijn van anderen zijn', dat went. 'Niet voor vol aangezien worden' niet...

----------------------------------------------------------------

Buiten schijnt de zon en is het opvallend rustig in de 'druif' bij het zwembad. Ik mis iets... ja natuurlijk! Tot vorige week was het een druk aan- en afvliegen van jewelste. Nu is het stil. De vogels zijn weg. Dat kan maar één ding betekenen: de druiven zijn op! Het was trouwens een leuk gezicht om te zien hoe ze steeds moeilijkere capriolen uithaalden om toch ook vooral bij de laatste en moeilijkst bereikbare druiven te komen. 'Op de kop hangend', aan steeds dunnere ranken van de druif, gefladder bij het te ver doorbuigen daarvan. Al wekenlang waren ze er mee bezig. De 'easy pickings first', de moeilijkste voor het laatst. Vreemd ineens, zo stil... ik mis ze. Wat ik niet mis zijn de andere, nieuwere bezoekers van de 'druif', die van de zeg maar laatste 3 weken: wespen!! Aangetrokken door de inmiddels overrijpe druiven aan de rank, deden ook zij zich tegoed aan het zoete en ik denk ook gistende sap. Anders kan ik niet verklaren waarom zoveel wespen stijl naar beneden vielen uit de 'druif' en verzopen in het onderliggende zwembad. Die moeten gewoon straal bezopen zijn geweest of bedwelmd door een voor hen verrukkelijke geur. Die wespen die de mazzel hadden net op de rand van het zwembad te vallen, zag je even versuft zitten
bijkomen om even later weer vrolijk de druif in te vliegen. Gelukkig hadden (en hebben) wij geen last van de wespen al zocht ik, staande in het zwembad, niet langer de schaduw van de druif. Ik hoef geen dronken wesp op m'n kop. Ook was het uitkijken geblazen voor nog levende, driftig spartelende wespen. Ik zag mezelf al 'bekropen' en als dank gestoken worden. Nee dank u.
Een andere tuinbezoeker die we niet missen en die er ineens overal en met tientallen tegelijk waren, zijn de rupsen. Kleintjes weliswaar maar heel veel. En elke ochtend lag het zwembad vol. Ook achter op de rand van de koi vijver zaten ze met bosjes tegelijk. Kennelijk op zoek naar drinkwater of zo. Anders kan ik de hoeveelheid verzopen rupsjes elke ochtend niet verklaren. Naast het water hadden de rupsjes, afgezien van ons, nòg een vijand. Dezelfde vogels die de druiven aten bleken de rupsen een welkome aanvulling op hun fruitdieet te vinden. En ze hoefden maar ergens in de tuin te landen om geduldig te rupsjes bij hun poten weg te pikken. Eén keer kon ik mijn ogen bijna niet geloven toen één van de vogels kwam aanvliegen met een waar MONSTER in zijn bek. De grootste, vetsterups die ik ooit gezien heb. Ja ja, kleine rupsjes vreten zich groot en daarom missen wij ze, nu ze ineens weer verdwenen zijn, niet!
In de yucca zag ik vanmorgen dat zich wéér een nieuwe knop aandient. Daarmee bloeit hij (zij?) nu al aan één stuk door sinds December en komt de 'yucca knoppen teller', als ik me niet vergis, op 14!! Van mij mag ie nog even doorgaan.

Dat doe ik niet want het is mooi geweest voor vandaag. Nog even de comments van gisteren doornemen en de opiniepeiling activeren en dan houd ik het voor gezien.

✓ Lilian,
de 'algemene' waarschuwing vòòr de stippellijn gold ook voor jou :-))
✓ Gini,
de groeten alvast terug aan alle bekende Transavianen die je nog gaat tegenkomen in Johannesburg. ♥♡
✓ Coby & Bram,
geen namen achtergelaten maar aan de tekst maak ik op dat jullie het zijn. Grappig want ik was al van plan om jullie 'speciaal' te vermelden. Gewoon omdat ik het zo'n lief gebaar vond dat jullie mijn Pa en Ma op schiphol zowel hebben uitgezwaaid als verwelkomd. En natuurlijk ook bedankt voor het kadootje dat jullie ze meegaven!

---------------------------------------------------------------

Zo, en dan nu stemmen op de vraag van de week. En 'don't worry' het is anoniem en een goed of fout antwoord bestaat niet. :-))
Komende zaterdag de eindstand en wellicht een nieuwe stelling.

Fijn weekend allemaal,
Roland
xx

5 comments:

Gini said...

Laatste dag Jo'burg, vanavond weer naar huis. Ik zal de Transavianen hier de groeten doen en je weblogadres doorgeven, wie weet vinden ze het leuk om mee te lezen.
En dan vanaf woensdag weer 5 dagen vrij en zo te zien aan de weersberichten is het lekker slaapweer, dus dat ga ik dan ook maar doen :-))
Liefs xxx

Anonymous said...

Hallo Roland,
Kom Gini hier tegen en vertelde jouw verhaal(ASL). Doet me verdriet, je bent te jong.
Dacht dat je nog steeds het huesthouse had, heb je blog gelezen, ben weer op de hoogte.
Morgen na bijna 8 weken Joburg weer naar huis. Kaapstad was beter geweest. 10 x leuker! Ik blijf je blog volgen.
Liefs en groeten Christine Goldman
(GON)

Anonymous said...

't is eigenlijk al te gek natuurlijk dat je ananiem zou moeten blijven als het om een mening gaat in een vrije wereld, maar als ik zie dat nb nichten zeggen dat de film van Wilders maar niet moet draaien, en dat zwijgzaam ondergaan wordt, dat een of andere soepjurk mag zeggen dat nichten van de kerk afgegooid moeten worden,dan vraag ik me af waar ze eeuwen lang voor gevochten en geleden hebben.
Anderszijds kan ik me het gebrek aan respect voor zg christenen goed voorstellen door moslims.
Verveelde huisvrouwtjes op plastic klapstoeltjes zaten destijds te klappen voor iedere belediging aan het adres van de paus en jezus door m.n.Paul de Leeuw, en wie geen respect heeft voor zijn/haar eiegn cultuur en tradities, moet het ook niet van een nader verwachten.
Een minister president die nu zijn angst laat blijken en de film wil verbieden, moet niet zeuren over het gebrek aan democratie in Rusland, de stakker wenste dat hij die macht had, om Wilders te verbieden nog iets te zeggen.
Nederland krijgt wat het verdient.

Anonymous said...

toch grappig om te zien dat het grootste deel van de lezers hier de film zou willen verbieden.
lekker in Moskou gaan wonen jongens, daar zullen jullie je politiek gezien erg goed thuis voelen!
En spring allemaal maar zelf vast van de kerk, om het lijden te verkorten , he he...

Anonymous said...

Alle drukte om een film die gewoon binnen de kaders van de nl. wet is gemaakt, ongelofelijk.
"maar ze zijn niet allemaal zo", zeggen de nederlanders altijd over moslims.
kijken of moslims ook beschaafd genoeg zijn om te relativeren, ipv ons met Wilders te vereenzelvigen.
Ik weet trouwens zeker dat Wilders zich gewoon aan de wet zal houden en dat die film gewoon een documentaire is, met beelden die waar gebeurd zijn, niet zo'n amateuristische, nb van belastinggeld betaalde fiction-film met een paar poppen.
dus gewoon laten zien, natuurlijk.